کد مطلب:48012
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:5
چرا در قرآن بعد از كلمة صراط كلمة مستقيم آمده است؟
صراط يعني راه روشن، و مستقيم به معناي چيزي است كه بخواهد روي پاي خود بايستد. يا قابل تغيير و تخلف نباشد.
پس صراط مستقيم يعني صراطي كه در هدايت مردم و رساندن آنها به سوي هدف و مقصدشان، تخلف نكند، و صد در صد نتيجهبخش باشد. در روايات اهلبيت و كلام مفسران، صراط مستقيم به اسلام، قرآن، پيامبر9 و امامان: و يا آيين الله تفسير شده است كه بازگشت به همين معنا دارد، براي نمونه در روايتي از امام صادقاست كه فرمود: صراط مستقيم، طريق به سوي معرفت خدا و دو صراط است: يكي صراط در دنيا و ديگري در آخرت; امّا صراط در دنيا امامي است كه اطاعتش بر آفريدگان واجب شده، و صراط در آخرت، پلي بر روي جهنم است. درخواست هدايت (صراط مستقيم) از طرف مؤمنان، پيامبران، و امامان زيبنده و لازم است. اين درخواست، از طرف مؤمنان به اين معناست كه هر چند ممكن است فردي در اين شرايط مؤمن باشد، ولي هر لحظه با تغيير عوامل و شرايط ممكن است اين نعمت از او سلب، و از صراط مستقيم خارج و به گمراهي كشيده شود; لذا در اين درخواست از خداوند ميخواهد كه او را در راه ثابتقدم نگه دارد.
امّا اين درخواست از طرف پيامبران و امامان كه نمونه انسان كامل هستند، به اين معناست كه در حقيقت، از خداوند تقاضاي رسيدن به درجات بالاتر از كمال را دارند; چون كمال مطلق تنها خداست، و ديگران بدون استثنا در اين مسير حركت ميكنند.
آيه بعد كه ميفرمايد: صرَط الذين انعمت عليهم... در حقيقت تفسير روشني بر صراط مستقيم آيه قبل است; يعني مرا به راه كساني هدايت فرما كه آنان را مشمول انواع نعمتهاي خود قرار دادهاي. خداوند متعال به ما دستور ميدهد كه راه و خط پيامبران و نيكوكاران و آنهايي را كه مشمول اين نعمت شدهاند درخواست كنيم. اين گروه در سوره نسأ آيه 69 تفسير شده، و افرادي را كه مشمول نعمت خدا قرار گرفتهاند، به چهار گروه معرفي ميكند: پيامبران، صديقين، شهدا و صالحين; پس ما در هر شبانه روز، ده مرتبه در نمازهاي واجب با قرائت سورة حمد از خدا ميخواهيم كه در خط اين چهار گروه قرار بگيريم.( ر.ك: تفسير الميزان، علامه طباطبايي، ج 1، ص 28ـ37، نشر اسلامي / تفسير نمونه، آيةالله مكارم شيرازي و همكاران، ج 1، ص 48، دارالكتب الاسلامية. )
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.